Over Stichting Buurtcomité Oosterpark

De Stichting Buurtcomité Oosterpark is in 2014 opgericht voor het herstel van het Rijksmonument Oosterpark. Nu 10 jaar verder is het buurtcomité een volwaardige bewonersorganisatie, die zich inzet voor de leefomgeving, de saamhorigheid en de veiligheid van de buurt.

Bestuurssamenstelling

Voorzitter: Harte Ebels
Secretaris: Elisa Hoekstra
Penningmeesteres: Truus Groeneveld
Bestuurslid: Rianne Bos
Bestuurslid: Jandirk Albers

Algemene gegevens

Naam van de instelling: Stichting Buurtcomité Oosterpark
RSIN/fiscaal nummer: 859706102
Kamer van Koophandelnummer: 73907170
Contactgegevens: hs.oosterpark@gmail.com
Doelstelling: Het herstellen van het Rijksmonument Oosterpark door het uitvoeren van het herstelplan zoals omschreven in het document van Arcadis van mei 2016 en het vergroten van de leefbaarheid en de veiligheid in de wijk Oosterpark.
Beleidsplan: Voor 2024 is een beleidsplan gemaakt.
Beloningsbeleid: Bestuurders ontvangen geen beloning.

Beleid 2024.

Voor 2024 heeft de leefbaarheid, de saamhorigheid en de veiligheid in de wijk de prioriteit.Het herstelplan van het monumentale deel van het Oosterpark wordt in het najaar van 2024 afgerond.

5 Hoofddoelen

Doel 1. Het herstel van de woonomgeving in de wijk.

In het najaar van 2024 wordt het zesde en laatste deel van het herstel van het monumentale deel van het park uitgevoerd.De plannen voor het plantsoen Kerslaan-Nutsstraat en het herstel van de trottoirs langs de Kerslaan en de Vijverstraat zullen door de gemeente in één project worden samengevoegd.Met de gemeente is er goed contact. We zijn alert op het nakomen van afspraken en de afstemming van zaken bij de gemeente.

Acties:

  • Overleg met de gemeente over de voorbereiding van fase 6 van het herstelplan en de oplevering van de renovatie van het Rijksmonument.
  • Communicatie naar de bewoners over fase 6 van het herstelplan.
  • Overleg met de gemeente en aanwonenden over de nieuwe beplanting van het plantsoen Kerslaan-Nutsstraat en het herstel van de trottoirs Kerslaan en Vijverstraat.
  • Een jaarlijkse schouw met de gemeente in het voorjaar.
  • Overleg met de gemeente over het beheer van de wijk.
  • Er is uitnodiging van de gemeente een aanzet gemaakt voor een wijkplan. Daar hebben we in 2023 geen vervolg aan gegeven. Wij gaan onderzoeken of er doelen die we niet kunnen realiseren zonder wijkplan.

Doel 2. Het vergroten van de veiligheid in de wijk

Het gevoel van onveiligheid in de wijk betreft vooral de overlast vanuit de verpauperde panden en door onveiligheid van het verkeer. De onveiligheid bestaat uit te hard rijdende auto’s en de overlast van vreemd gedrag geparkeerde auto’s rondom het station.

Acties:

  • Het zoveel mogelijk voorkomen van de drugsoverlast en het dealen in de wijk.
  • Rond de verpauperde panden zijn bewoners actief richting de gemeente. Wij ondersteunen deze bewoners.
  • Het terugdringen van de overlast van hangjongeren. De omgeving van het station blijft een voortdurend aandachtspunt.
  • Het intensiveren van overleg met BOA’s.
  • Het onderzoeken en nemen van maatregelen om de 30km in de buurt te handhaven.
  • Bij klachten gaan we deze melden richting de gemeente en wij adviseren de wijkbewoners om dit ook zoveel mogelijk de doen in de Fixi-app op de website van de gemeente. In 2024 wordt het gebruik van de Fixi-app naar de wijkbewoners bij ieder nieuwsbrief gepromoot.
  • Het actueel houden van de WABP Whatsapp buurtpreventie.

Doel 3: Het verminderen van kleinere en grotere ergernissen.

Er is blijvend aandacht nodig om ergernissen op te lossen. De overlast van de hondenpoep blijft een ergernis. De Boa’s kunnen de hondenbezitters    aanspreken op het niet nakomen van de regels, maar gaan nog geen mensen bekeuren. Gelukkig is er wel een positieve tendens te zien, er zijn steeds meer hondenbezitters die de poep meenemen. De ganzen in het park zijn voor heel veel overlast gaan zorgen. Mogelijk is het park door de     openheid aantrekkelijker geworden voor ganzen. In 2024 wordt ervan uit de gemeente een beleid opgesteld om de ganzen overlast te verminderen.

Het station en de omgeving blijft een aandachtspunt. Het is een complexe situatie, mede door de verschillende betrokken partijen; Gemeente, Provincie, ProRail, NS-Vastgoed en het Buurtcomité. De gemeente gaat in 2024 de aandacht weer meer richten op dit probleem.

Acties:

  • In onze nieuwsbrieven de bewoners blijven attenderen op de meldpunten, bij de gemeente, de politie, de Boa’s en het sociale team.
  • De overlast door ganzen in het park terugdringen.
  • Het ondersteunen van de omwonenden van de verpauperde panden om de overlast in de buurt verminderen. Waar we zelf de mogelijkheden om iets te ondernemen doen we dat.
  • Wij hebben overleg in de projectgroep over het station en omgeving en nemen ook zelf initiatieven om hier mee verder te gaan. De veiligheid in de buurt is hierbij een belangrijk aandachtspunt.
  • Wij houden de WABP beschikbaar voor bewoners.

Doel 4: Vergroten van leefbaarheid en saamhorigheid in de buurt.

Wij zijn alert op mogelijkheden om de saamhorigheid in de wijk te bevorderen en zullen wij ons daarvoor inzetten. Voor de gewenste activiteiten in de wijk putten uit de ervaringen van de afgelopen jaren. In 2024 zullen enkele activiteiten georganiseerd worden. Een kinderfestival, een wijnproeverij en een oudejaarsborrel behoren tot de reële activiteiten.

  • Wij gaan in 2024 meerdere buurtactiviteiten realiseren. Voor de uitvoering van deze activiteiten gaan wij vrijwilligers werven. Ook willen wij buurtbewoners meer betrekken bij de organisatie van activiteiten. Bij hoge kosten van een activiteit gaan we op zoek naar sponsoren of werken we met een eigen bijdrage.
  • Bij het activiteitenplan hebben we aandacht voor kinderen.
  •   Voor 2024 maken we een activiteitenkalender en delen deze met de wijkbewoners zodat de  buurtbewoners tijdig geïnformeerd zijn.

Doel 5. Een goede organisatie en communicatie.

Ons bestuur is met de taakverdeling, die we nu hebben onderbezet.  We blijven zoeken naar potentiële bestuursleden en vrijwilligers. De communicatie naar de bewoners heeft continu aandacht nodig. Niet alles wordt zo gelezen als wij denken en zouden wensen. Wij blijven ons inzetten voor de communicatie naar de 25-30% van de bewoners, die niet reageren op verzoeken om te worden opgenomen is ons mailbestand.

Acties:

  • Wij houden de website en de facebookpagina actueel.
  • Wij onderzoeken de inzet van facebook of andere social media met als doel de mensen meer te betrekken bij actuele zaken in de buurt.
  • Wij nodigen bewoners uit voor een buurtbijeenkomst bij actuele onderwerpen.
  • Wij brengen nieuwsbrieven uit, die per email wordt verspreid naar 180 adressen.  
  • Bewoners zonder mailadres krijgen alle informatie op papier.
  • Actueel nieuws, dat niet kan wachten op een nieuwsbrief, sturen we zo snel mogelijk naar alle mailadressen. Bij actueel nieuws wat betrekking heeft op 1 straat wordt deze straat op de hoogte gebracht.
  • Wij gaan in op de uitnodiging van de gemeente om te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om voor een eigen vaste ruimte in de wijk.