Over Stichting Buurtcomité Oosterpark

De Stichting Buurtcomité Oosterpark is in 2014 opgericht voor het herstel van het Rijksmonument Oosterpark. Nu 10 jaar verder is het buurtcomité een volwaardige bewonersorganisatie, die zich inzet voor de leefomgeving, de saamhorigheid en de veiligheid van de buurt.

Bestuurssamenstelling

Voorzitter: Harte Ebels
Secretaris: Elisa Hoekstra
Penningmeesteres: Truus Groeneveld
Bestuurslid: Jandirk Albers

Algemene gegevens

Naam van de instelling: Stichting Buurtcomité Oosterpark
RSIN/fiscaal nummer: 859706102
Kamer van Koophandelnummer: 73907170
Contactgegevens: hs.oosterpark@gmail.com
Doelstelling: Het herstellen van het Rijksmonument Oosterpark door het uitvoeren van het herstelplan zoals omschreven in het document van Arcadis van mei 2016 en het vergroten van de leefbaarheid en de veiligheid in de wijk Oosterpark.
Beleidsplan: Voor 2025 is een beleidsplan gemaakt.
Beloningsbeleid: Bestuurders ontvangen geen beloning.


JAARPLAN 2025

In 2014 is het Buurtcomité opgericht met als eerste doel het herstel van het monumentale deel van het Oosterpark. Na een in 6 jaren gefaseerde uitvoering is dit herstel in 2024 volledig afgerond. Dat betekent niet dat het groen en de woonomgeving geen aandacht meer behoeven. Integendeel, in 2025 gaat een omvangrijk project van de gemeente voor de verbetering van de wegen en het groen in de wijk in uitvoering.

Onze eigen prioriteiten voor 2025 zijn vooral de leefbaarheid, de saamhorigheid en de veiligheid in de wijk. In hoeverre we dit kunnen verweven met de activiteiten van de gemeente moeten we nader uitwerken.

5 Hoofddoelen

Doel 1: Vergroten van leefbaarheid en saamhorigheid in de buurt.

Voor de activiteiten in de wijk putten uit de ervaringen van de afgelopen jaren. In 2024 hadden we een paar keer pech met het weer en moesten we activiteiten afgelasten en verplaatsen. Er is aandacht nodig voor een back-up bij slechte weersomstandigheden.

Wij gaan in 2025 meerdere buurtactiviteiten organiseren.

Activiteiten:

  • Met de gemeente zijn we in overleg om in het voorjaar van 2025 de afronding van het herstelplan met een feestelijk opening voor alle buurtbewoners te vieren.
  • Activiteiten voor 2025 kunnen o.a. zijn een kinderspeeldag, muziek in het park en een oudejaarsbijeenkomst. Voor de uitvoering van deze activiteiten gaan wij vrijwilligers werven. Ook willen wij buurtbewoners meer betrekken bij de organisatie van activiteiten. Bij hoge kosten van een activiteit gaan we op zoek naar sponsoren of werken we met een eigen bijdrage.
  • Bij de activiteiten hebben we aandacht voor kinderen.
  •   Voor 2025 maken we een activiteitenkalender en delen deze met de wijkbewoners zodat de  buurtbewoners tijdig geïnformeerd zijn.
  • Wij betrekken bewoners actief bij de plannen, die de gemeente in 2025 uit gaat voeren. Zie onder doel 3. Dit kan zijn in de in de vorm van nieuwsbrieven of infobijeenkomsten.

Doel 2. Het vergroten van de veiligheid in de wijk

Het gevoel van onveiligheid in de wijk betreft vooral de onveiligheid door te hard rijdende auto’s en de overlast vanuit de verpauperde panden in de wijk. Ook het verpauperde stationsgebied is een bron van overlast.

Acties:

  • Overleg met de gemeente om de overlast van het verkeer terug te dringen. Mogelijk kunnen maatregelen worden ingepast in de plannen van de gemeente voor de verbeteringen in de wijk.
  • Het zoveel mogelijk voorkomen van de drugsoverlast en het dealen in de wijk.
  • Rond de verpauperde panden zijn bewoners actief richting de gemeente. Wij ondersteunen deze bewoners.
  • Het terugdringen van de overlast van hangjongeren. De omgeving van het station blijft een voortdurend aandachtspunt. Zie ook doel 4.
  • Het intensiveren van overleg met Boa’s.
  • Bij klachten gaan we deze melden richting de gemeente en wij adviseren de wijkbewoners om dit ook zoveel mogelijk de doen in de Fixi-app op de website van de gemeente.
  • De afgelopen jaren zijn in de wijk een aantal grote bomen omgewaaid. Bij bewoners is zorg of het wel goed komt met de bestaande bomen. Wij gaan hierover met de gemeente in overleg.
  • Het actueel houden van de WABP Whatsapp buurtpreventie.

Doel 3. Het herstel van de woonomgeving in de wijk.

De plannen voor het plantsoen Kerslaan-Nutsstraat en het herstel van de trottoirs langs de Kerslaan en de Vijverstraat zullen door de gemeente in één project worden samengevoegd. We zijn alert op het nakomen van afspraken en de afstemming van zaken bij de gemeente.

Acties:

  • De oplevering van het herstelplan voor het Monument Oosterpark in 2025.
  • Blijvende aandacht voor de aanplant van bomen aan de Burg. Bartelsstraat en de Noordersingel.
  • Overleg met de gemeente en aanwonenden over de nieuwe beplanting van het plantsoen Kerslaan-Nutsstraat en het herstel van de Kerslaan en de Vijverstraat.
  • Een jaarlijkse schouw met de gemeente in het voorjaar.
  • Overleg met de gemeente over het beheer van de wijk.
  • Er is op uitnodiging van de gemeente een aanzet gemaakt voor een wijkplan. Daar hebben we in 2024 geen vervolg aan gegeven. Wij gaan onderzoeken of er doelen zijn die we niet kunnen realiseren zonder wijkplan.

Doel 4: Het verminderen van kleinere en grotere ergernissen.

De overlast van de hondenpoep en vooral ganzenpoep blijft een ergernis.De Boa’s kunnen de hondenbezitters aanspreken op het niet nakomen van de regels, maar gaan nog geen mensen bekeuren. Gelukkig zijn er hondenbezitters die de poep meenemen, maar het blijft een aandachtspunt. Voor de overlast door ganzen is het lastig om een goede oplossing te vinden. De gemeente is aan regels gebonden en er is weinig creativiteit om tussen de regels door aan oplossingen te denken.

Het station en de omgeving zal in 2025 worden aangepakt. Eind 2024 zijn met de gemeente en NS overleggen opgestart.

Acties:

  • Overleg met de wijkbeheerder, de wijkagent en de Boa’s.
  • In onze nieuwsbrieven de bewoners blijven attenderen op de meldpunten, bij de gemeente, de politie, de Boa’s en het sociale team.
  • Blijvende aandacht om de overlast door ganzen in het park terug te dringen door onder meer de gemeente regelmatig vragen om schoon te maken, elke keer wanneer de overlast escaleert.
  • Wij hebben overleg in de projectgroep over het station en omgeving.

Doel 5. Een goede organisatie en communicatie.

Ons bestuur is met de taakverdeling, die we nu hebben onderbezet. We blijven proactief zoeken naar bestuursleden en vrijwilligers. Bij activiteiten werven we al succesvol buurtbewoners die graag ad-hoc een steentje willen bijdragen. De communicatie naar de bewoners heeft continu aandacht nodig. Niet alles wordt zo gelezen als wij denken en zouden wensen.

Acties:

  • Wij houden de website en de facebookpagina actueel.
  • Wij onderzoeken de inzet van facebook of andere social media met als doel de mensen meer te betrekken bij actuele zaken in de buurt.
  • Wij nodigen bewoners uit voor een buurtbijeenkomst bij actuele onderwerpen.
  • Wij brengen nieuwsbrieven uit, die per email wordt verspreid naar 180 adressen. 
  • Bewoners zonder mailadres krijgen alle informatie op papier.
  • Actueel nieuws, dat niet kan wachten op een nieuwsbrief, sturen we zo snel mogelijk naar alle mailadressen. Bij actueel nieuws wat betrekking heeft op 1 straat wordt deze straat op de hoogte gebracht.
  • BEGROTING
Uitgaven Inkomsten

  Bijdrage gemeente      € 3.000,00 

Subsidies     €    900,00

Doel 1. Herstelplan driehoek Nutsstraat Kerslaan         

Inhuur externe deskundigen              €   100,00 

Doel 2. Veiligheid in de buurt        

Maatregelen verkeersoverlast           €    400,00

Advisering in situatie station              €    100,00

Doel 3. Verminderen ergernissen 

Uitvoering hondenpoepbeleid            €    100,00

Advisering verpauperde panden       €    p.m.

Doel 4. Vergroten leefbaarheid      

Grotere activiteiten                            €  1000,00

Buurtactiviteiten kinderen             €    500,00

Natuureducatie                                   €    100,00

Oudejaarsbijeenkomst                     €    500,00

Sportactiviteiten                                 €    100,00

Speelvoorzieningen    *                      €    p.m.

Doel 5. Organisatie en communicatie      

Pr-kosten                                            €    200,00

Hostingskosten                                  €    300,00

Administratiekosten                           €    300,00

Onvoorzien                                         €    200,00                                                     

Totaal uitgaven               €  3900,00       Totaal inkomsten      € 3900,00

Financiële verantwoording 2023

Van de gemeente is € 6000,- subsidie ontvangen. Per jaar ontvangt het buurtcomité € 3000,-

In december van 2023 is een voorschot betaald van € 3000,- voor het jaar 2024.  

Er zijn vijf activiteiten georganiseerd waarvan er drie daadwerkelijk zijn doorgegaan, de muziekfair, het kinderfestival en de Oudejaarsborrel. De totale kosten van deze drie activiteiten zijn onder aftrek van subsidie uit het leefbaarheidsfonds € 1800,-  In dit bedrag zijn ook de vergoedingen opgenomen voor de bewoners die stroom en water geleverd hebben gedurende de activiteit.

De overige georganiseerde activiteiten zoals de bootcamp is niet doorgegaan vanwege het slechte weer en de barbecue is niet doorgegaan vanwege te weinig aanmeldingen.

De bankkosten bedragen € 178,-

De vergader en PR kosten zijn laag € 168,- omdat er vergaderd wordt bij een van de bestuursleden aan huis.

De overige kosten zoals relatiegeschenken en plantenbak verzorgen zijn samen goed voor  € 104,-

Het positief saldo in 2023 is € 3750,28 ( dit is inclusief het voorschot van € 3000,- voor 2024).

Op 31-12-2023 is er een positief banksaldo van € 10.344,54 ( dit is inclusief € 3000,- voor 2024)

Door het voorschot van de gemeente van de  € 3000,- voor 2024 geven de cijfers een vertekend beeld.

Het positief saldo in 2023 onder aftrek van de € 3000,- is € 750,28